Pasaulinės sveikatos organizacijos apžvalgose teigiama, kad vienas iš dešimties žmonių kasmet miršta būtent dėl oro taršos sukeltų sveikatos problemų. Nors Lietuvos oro kokybė, lyginant su kitomis šalimis, yra vertinama gerai, užterštumo kietosiomis dalelėmis, sieros junginiais, azoto oksidais problema neaplenkia ir Lietuvos gyventojų. Labiausiai kenčia didmiesčių gyventojai. Didžiausias kenkėjas yra transportas, ypač – automobiliai su dyzeliniais varikliais.
Ekspertai teigia, kad nepavojingo sveikatai azoto dioksido taršos lygio nėra. Šios kuro degimo proceso metu išsiskiriančios dujos kenkia plaučių vystymuisi, tad labiausiai paveikia vaikų sveikatą. Dėl to gyventojai vis dažniau skatinami naudotis mažiau teršiančiomis ar visai švariomis keliavimo alternatyvomis: daugiau vaikščioti pėstute, važiuoti dviračiais, paspirtukais, senus automobilius keisti naujais ar elektromobiliais.
Naujienas išbando įžymybės
Važiavimą elektromobiliu sostinės gatvėmis išbandė ir žinomas TV laidų, renginių vedėjas, vienas iš „Radistų“ Rolandas Mackevičius. Elektromobilis, pasak jo, yra viena patogiausių transporto priemonių didmiestyje dėl daugelio privalumų, palengvinančių kasdienę rutiną.
„Nuo pat jų atsiradimo elektromobiliai mane žavi tuo, kad juos lengva parkuoti, važiuoti išties patogu ir nepaprastai pigu. Jeigu dar neturite elektromobilio, bent jau pabandykite išsinuomoti ir nuvažiuoti į miesto centrą“, – ragina R. Mackevičius.
Jis sutinka, kad Vilniaus miesto gyventojams automobilio parkavimo klausimas – bene labiausiai erzinanti ir didelį galvos skausmą kelianti tema. Su tuo susiduria tiek čia gyvenantys žmonės, tiek miesto svečiai. Naudojantis elektromobiliu, viskas kur kas paprasčiau – parkavimas nemokamas, o svarbiausia – galima važiuoti ir viešojo transporto juostomis. „Važiuoti viešojo transporto juosta – geras jausmas. Atrodo, kad važiuojame mažame autobusiuke“, – savo patyrimu bandant elektromobilį dalijasi Rolandas.
Galima įkrauti tiesiog namuose
Vilniaus mieste veikia daugiau kaip 130 elektromobilių krovos stotelių. Be to, šį automobilį kiekvienas galime įkrauti iš įprasto elektros tinklo lizdo tiesiog namuose, o vidutiniam elektromobiliui nuvažiuoti 100 kilometrų prireiks 15–17 kWh elektros energijos.
Elektromobilis „dirba“ be garso, tad keliauti galima tyliai ir komfortiškai. Rolandas juokauja, kad toks automobilio bruožas gali būti išnaudojamas ir kaip pramoga.
„Labai smagu – elektromobilis neskleidžia visiškai jokio garso. Toks jausmas, kad važiuoju su žaisline mašinėle. Kaip dar kitaip galima pasilinksminti su elektromobiliu? Klausytis radijo? Ne, galima imituoti automobilio garsą“, – juokauja jis.
Juokas juokais, tačiau R. Mackevičius atviras – privalome rūpintis ne tik savo sveikata ir gerove, bet pagalvoti ir apie tai, kokioje aplinkoje gyvens mūsų vaikai, tad gamtos saugojimas turėtų būti kiekvieno piliečio prioritetas.
„Galiu pasakyti trumpai – jeigu jūs dar svarstote, aš po truputį linkstu link to, kad norėčiau įsigyti elektromobilį. Aš manau, kad tai – ateitis“, – pastebi du vaikus auginantis žinomas vyras.
7 nenuginčijami elektromobilių miestuose privalumai
– Daugėja elektromobilių įkrovos stotelių. Vien per 2020 metus Vilniuje įrengtos 59 didelės galios elektromobilių įkrovimo stotelės. Vokiečių gatvėje esančioje stotelėje automobilį galima beveik pilnai įkrauti vos per 20–30 minučių.
– Vienos greito krovimo kilovatvalandės (kWh) kaina – 25 centai, o norint nuvažiuoti 100 kilometrų reikia 15–17 kWh. Vadinasi, kelionė iš Vilniaus į Kauną jums kainuos vos 4 eurus.
– Iš viso sostinėje veikia daugiau kaip 130 elektromobilių krovos vietų. Kai kuriose juos galima įkrauti nemokamai.
– Keliaujant elektromobiliais mieste, galima naudotis specialia A juosta ir taip išvengti spūsčių.
– Elektromobilį mieste galima parkuoti nemokamai.
– Elektromobilis važiuoja tyliai ir neišmeta į aplinką šiltnamio dujų.
– Gamintojai siūlo vis didesnę įvairovę: ilgėja vienu įkrovimu nuvažiuojamas elektromobilių atstumas, komfortu ir salono erdve jie nenusileidžia analogiškiems automobiliams su vidaus degimo varikliais, o kainos artėja prie „įkandamų“.
Apie projektą
„(Ne)dūzgiantis miestas“ – Centrinės projektų valdymo agentūros (CPVA) inicijuotas projektas, kurio tikslas – paskatinti didmiesčiuose gyvenančias jaunas, vaikus auginančias šeimas dažniau naudotis darnaus judumo priemonėmis. Projekto metu TV laidų ir renginių vedėjas Rolandas Mackevičius išbando įvairias darnaus judumo galimybes Vilniaus mieste: važiavimą dviračiu, paspirtuku, viešuoju transportu, elektromobiliu ir keliavimą su kaimynais. Komunikacijos kampanija „(Ne)dūzgiantis miestas“ finansuojama Europos socialinio fondo lėšomis. ES investicijų pagalba kasmet Lietuvos miestuose diegiamos įvairios darnaus judumo priemonės: tiesiami dviračių takai, perkamas ekologiškas viešasis transportas, įrengiamos elektromobilių krovimo stotelės.
Projektas viešinamas https://www.delfi.lt/projektai/neduzgiantis-miestas/
R. Mackevičiaus išbandyti darnaus judumo būdai – šiuose video reportažuose:
Kelionė automobiliu su kolegomis
Projekto straipsniai:
Rolandas Mackevičius sako TAIP elekrtiniam paspirtukui
Rolandas Mackevičius siūlo dažniau keliauti dviračiais: pasikrausite pozityvo
Rolandas Mackevičius išbandė kelionę elektromobiliu: sako, kad tai – ateitis