Reaguodama į Keistuolių teatro ir Lietuvos Respublikos kultūros ministerijos komentarus viešojoje erdvėje dėl teatrui skirtos beveik 627 tūkst. eurų finansinės korekcijos, Centrinė projektų valdymo agentūra (CPVA) paaiškina šio sprendimo motyvus.
Korekcijos dydį lėmė Europos Komisijos gairių nuostatos
Vykdydama projekto „Keistuolių teatro modernizavimas“ priežiūrą, CPVA identifikavo ne vieną problemą ir nustatė ne vieną pažeidimą, tačiau finansinė korekcija skirta už Viešųjų pirkimų įstatymo nuostatų pažeidimus, už kuriuos, vadovaujantis Europos Komisijos (EK) patvirtintomis gairėmis, numatyta 25 proc. finansinė korekcija. Ji šio projekto atveju sudaro beveik 627 tūkst. eurų.
Nustatytas pažeidimas susijęs su netinkamu statybos darbų sutarties vykdymu: teatras neužtikrino sutartyje numatytų įsipareigojimų ir sąlygų laikymosi (būtinu laikotarpiu nebuvo sutarties įvykdymo užtikrinimo ir rangovo civilinės atsakomybės draudimo), kas lėmė rangos sutarties ir Viešųjų pirkimų įstatymo pažeidimus.
Norime pabrėžti, kad šį CPVA sprendimą dėl nustatytos korekcijos Keistuolių teatras apskundė Lietuvos administracinių ginčų komisijai, kuri šių metų sausio 22 d. sprendimu konstatavo, kad agentūros sprendimas yra teisėtas, o paskirtos finansinės pataisos dydis yra proporcingas ir pagrįstas teisės normomis. (Sprendimas dar nėra įsigaliojęs ir per vieną mėnesį nuo jo priėmimo dienos gali būti skundžiamas Regionų administraciniam teismui Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka).
Agentūros efektyvumas nematuojamas baudomis
Pažeidimo tyrimas yra išskirtinė procedūra, kurios CPVA imasi tik tuomet, kai yra išnaudojamos visos kitos galimybės išspręsti susidariusias problemas Europos Sąjungos ar kitų programų bei fondų lėšomis finansuojamame projekte. Priešingai nei sklandantys niekuo nepagrįsti gandai, CPVA veiklos efektyvumas bei rezultatyvumas nėra matuojamas nustatytų pažeidimų skaičiumi arba nustatytų netinkamų finansuoti išlaidų suma. CPVA deda visas pastangas, siekdama padėti projekto vykdytojams išvengti pažeidimų, konsultuodama, teikdama metodinę pagalbą, atlikdama išankstinę pirkimų patikrą ir pan., tačiau ne mažiau svarbus ir paties projekto vykdytojo noras bendradarbiauti, sprendžiant susidariusias problemas.
Pažeidimo tyrimą reglamentuoja atitinkami teisės aktai, kurie aiškiai apibrėžia, kokių veiksmų imasi CPVA, atlikdama pažeidimų tyrimus ir kokias finansines korekcijas ji gali taikyti dėl nustatytų pažeidimų. Prieš registruodama įtarimą apie pažeidimą, CPVA atlieka detalią įtariamo pažeidimo aplinkybių analizę. Pažeidimų tyrimo metu visuomet kreipiasi į projekto vykdytoją, prašydama paaiškinti įtariamo pažeidimo aplinkybes, susitinka su projekto vykdytoju bei suteikia galimybes pateikti paaiškinimus, jei tai įmanoma, siūlo pasitaisyti.
Vis dėl to, jeigu pažeidimas yra nustatomas, finansinės korekcijos dėl viešųjų pirkimų pažeidimų yra taikomos, vadovaujantis EK patvirtintomis gairėmis. Gairių privalomumas CPVA yra įtvirtintas Lietuvos Respublikos finansų ministro įsakymu. Pagal galiojantį teisinį reguliavimą CPVA negali taikyti kitokių korekcijų dydžių, nei nustatyta gairėse. EK tai ne kartą yra patvirtinusi savo teikiamose nuomonėse dėl finansinių korekcijų taikymo.
Bet kuriuo atveju, CPVA, neviršydama jai teisės aktais suteiktų įgaliojimų, deda visas pastangas, kad būtų pritaikyta proporcinga finansinė korekcija. Atsižvelgdama į besiformuojančią teismų praktiką ir siekdama, kad finansinių korekcijų taikymas būtų kuo labiau individualizuotas, agentūra nuolatos bendrauja su Lietuvos Respublikos finansų ministerija, kaip vadovaujančia institucija, kartu ieškant geriausio sprendimo dėl finansinių korekcijų taikymo tvarkos tobulinimo.
Teismai pripažįsta CPVA sprendimų pagrįstumą
Per 2014 – 2020 m. ES finansavimo laikotarpį CPVA atliko 2 089 pažeidimų tyrimus, iš kurių 1 587 (75,97 proc.) atvejų buvo priimti sprendimai dėl pažeidimo bei nustatyti pažeidimai. Toks aukštas nustatytų pažeidimų skaičius rodo, kad CPVA pažeidimo tyrimus pradeda tik tada, kai yra pagrįstų įtarimų dėl pažeidimų.
Dažniausiai nustatomi pažeidimai yra susiję su pirkimo objektui neproporcingais kvalifikacijos reikalavimais, netinkamu laimėtojo pasiūlymų vertinimu, ribojančia pirkimo objekto technine specifikacija.
Po Lietuvos Respublikos valstybės kontrolės atlikto audito CPVA, atsižvelgdama į pateiktą rekomendaciją, 2023 m. išplėtė savo atliekamą pirkimų vertinimą, įtraukdama aspektus dėl sutarties įvykdymo užtikrinimo pateikimo (jo pratęsimo, įgyvendinant sutartį) bei privalomų civilinės atsakomybės draudimų pateikimo (jų pratęsimų, įgyvendinant sutartis), todėl tokio pobūdžio pažeidimų skaičius ėmė augti.
Bet kuriuo atveju, jeigu projekto vykdytojas mano, kad pažeidimas buvo nustatytas nepagrįstai, jis turi teisę kreiptis teisminės gynybos į ikiteisminę ginčų sprendimų instituciją arba teismą. Per 2014 – 2020 m. finansavimo laikotarpį projekto vykdytojai iš viso dėl pirkimų nustatytų pažeidimų pateikė 323 skundus (278 skundai teismui ir 45 skundai ikiteisminei ginčų sprendimų institucijai). 151 byla yra tebenagrinėjama. Kitose 172 bylose teismai priėmė:
- 101 sprendimą, kad CPVA pažeidimą nustatė pagrįstai (58,72 proc.);
- 18 sprendimų, kuriais projektų vykdytojų skundai tenkinti iš dalies (sumažinant pritaikytą finansinę korekciją arba panaikinant vieną iš kelių sprendimu dėl pažeidimų nustatytų pažeidimų) (10,47 proc.);
- 31 sprendimą, kuriuo buvo pripažinta, kad CPVA pažeidimą nustatė nepagrįstai (18,02 proc.);
- 22 bylų atvejų patys projekto vykdytojai atsiėmė skundus (12,79 proc.).
Kaip matyti, daugeliu atvejų teismai pripažino, kad CPVA pažeidimus nustatė pagrįstai.