Vystomojo bendradarbiavimo ir humanitarinės pagalbos fondas

Tarptautinį architektūrinį konkursą „Ateities mokykla Ukrainai“ laimėjo komanda iš Italijos

2024 m. rugsėjo 11 d.

Rusijos antpuolių sugriautoms mokykloms Ukrainoje atstatyti Lietuva telkia tarptautines architektų pajėgas. Lietuvos inicijuotame ir drauge su architektūros, švietimo ekspertais iš Ukrainos organizuotame konkurse „Ateities mokykla Ukrainai“ geriausio techninio sprendimo mokykloms atstatyti ieškojo net 10-ies šalių komandos.

Kiekviena konkurse dalyvavusi ir pasiūlymą teikusi komanda turėjo bendradarbiauti su Ukrainos architektais.

Pirmąją vietą konkurso žiuri skyrė Italijos architektų komandai „Scandurra Studio Architeturra srl“, bendradarbiavusiai su Ukrainos architektu M. A. Vustianskyi. Pirmosios vietos nugalėtojų parengtas adaptyvus techninis mokyklos projektas bus naudojamas naujų mokyklų statybai visoje Ukrainoje.

Antrąją vietą konkurse užėmė Pe Danila Bielokopytov registruota Ukrainos architektų komanda, pasiūlymą rengusi kartu su kolegomis iš Nyderlandų „Orange Architects“, trečiąją – komanda iš Suomijos „Huttunen-Lipasti Architects Ltd“, bendradarbiavusi su ukrainiečiu Dmytro Sorokevych. Pirmosios vietos laimėtojams skirta 12 tūkst. eurų piniginė premija, antrosios – 10 tūkst. eurų, trečiosios – 8 tūkst. eurų premijos.

„Laimėjimas konkurse visada kelia pasididžiavimą ir džiaugsmą, tačiau šiuo atveju jį sustiprina galimybė bent šiek tiek prisidėti prie pastangų padėti širdžiai artimai Ukrainai. Darbas su profesionalais ir valdžios institucijomis taip pat yra galingas būdas sujungti žmones, suartinti juos, didinti jų bendradarbiavimą“, – teigė laimėjusios komandos iš Italijos atstovo ir įmonės „Scandurra Studio Architeturra srl“ direktoriuss Poé Matteo George.

Numatoma, kad adaptyvus techninis mokyklos projektas bus galutinai paruoštas 2025 m. vasario mėnesį – tuomet juo galės nemokamai naudotis  Ukrainos institucijos ir tarptautiniai partneriai, dalyvaujantys Ukrainos švietimo infrastruktūros atstatyme.

„Projektas „Ateities mokykla Ukrainai“  yra įkvepiantis Lietuvos ir tarptautinių partnerių indėlis į Ukrainos pergalę ir Ukrainos vaikų ateitį. Šis projektas  –  Lietuvos diplomatus, Centrinę projektų valdymo agentūrą bei kitus partnerius sutelkė bendram tikslui ir padėjo burti tarptautines koalicijas. Dešimties architektų komandų pastangos padėjo atkreipti tarptautinės bendruomenės dėmesį į tai, kad Ukrainoje šiandien bombų sprogimai ir pavojaus sirenos skamba dažniau nei mokyklos skambutis“, – pažymėjo užsienio reikalų viceministras Simonas Šatūnas.

Viceministras taip pat pažymėjo, kad projekto metu įgyta patirtis dar labiau sustiprins Italijos ir kitų Europos šalių jungtis su Lietuva bei bendradarbiavimą atstatant  barbarų niokojamą Ukrainą, o taip  pat taps svarbiu pasirengimo  Ukrainos atstatymo konferencijai Romoje elementu.

Kiekviena atkurta mokykla – investicija į Ukrainos ateitį

Rusijos padaryta žala Ukrainos švietimo sektoriui yra milžiniška – Ukrainos švietimo ir mokslo ministerijos duomenimis, nuo antpuolių nukentėjo daugiau nei 1 tūkst. 600 mokyklų, net 197 buvo visiškai sugriautos. Joms atstatyti reikalingi racionalūs sprendimai ir tarptautinės bendruomenės parama.

„Rusijos karas pireš Ukrainą yra egzistencinė kova dėl Ukrainos ateities. Priešas siekia užgrobti mūsų žemes, sunaikinti mūsų kalbą ir kultūrą, sutrukdyti užaugti naujai laisvų ukrainiečių kartai. Todėl švietimo atkūrimas ir plėtra šiandien yra svarbesni nei bet kada anksčiau. Kiekviena atkurta mokykla, kiekviena slėptuvė ir kiekvienas sugrįžimas į gyvą ugdymosi procesą yra žingsnis mūsų tapatybės išsaugojimo link. Adaptyvaus mokyklos projekto parengimas – tai galimybė atkurti daugiau mokyklų sutaupant lėšas ir laiką techniniam projekto parengimui. Esu dėkingas mūsų partneriams iš Lietuvos už nuolatinę paramą mūsų švietimui ir už iniciatyvos „Ateities mokykla Ukrainai“ pradžią“, – teigė Ukrainos švietimo ir mokslo ministras Oksen Lisovyi. 

Projektą „Ateities mokykla Ukrainai“  įgyvendina Centrinė projektų valdymo agentūra (Toliau – CPVA) kartu su Ukrainos atstatymo ir infrastruktūros plėtos agentūra bei Lietuvos architektų sąjunga.

Projektai buvo vertinami pagal penkis kriterijus

Visi konkurse dalyvavę projektai buvo vertinami remiantis penkiais kriterijais – buvo vertinama architektūrinės idėjos kokybė, jos adaptyvumas, funkcionalumas, tvarumas bei projektavimo paslaugų kaina.  Pirmąją vietą laimėjusiame projekte, kurį paruošė jungtinė italų ir ukrainiečio architekto komanda, didelis dėmesys skiriamas efektyviam medžiagų panaudojimui bei racionaliems statybos sprendimams, kurie leistų efektyviau panaudoti lėšas, erdves išnaudoti ir mokymuisi lauke. Siūloma modulinė sistema, kuri užtikrina projekto pritaikomumą skirtingoms vietovėms, kur gali būti statomos mažesnės ar didesnės mokyklos, neatliekant didelių struktūrinių pokyčių projekte.

Medžiagos, naudojamos modulinėje statyboje, gali būti panaudojamos iš naujo, dėl šios priežasties statyba yra tvaresnė, mokyklos išplanavimas leis mokyklos teritorijoje esančias erdves panaudoti bendruomenės reikmėms – renginiams, susirinkimams, mokymams.

Lietuvos architektų Sąjungos (toliau – LAS) Tarybos narės Rūtos Leitanaitės teigimu, LAS pasiūlytas ir CPVA patvirtintas modelis geriausią idėją naujai mokyklai Ukrainai išrinkti atviro tarptautinio architektūrinio konkurso būdu pasiteisino su kaupu – įdirbis, rengiant konkurso užduotį kartu su architektūros, švietimo specialistais iš Ukrainos, padėjo rasti tinkamiausią sprendimą Ukrainos bendruomenėms.

Leitanaitė tikisi, kad ši patirtis ir išmoktos pamokos, kaip įtraukti Ukrainos specialistus ir per demokratiškas, skaidrias procedūras kurti unikalius architektūrinius sprendimus Ukrainai,  bus panaudojamos ir kitiems ateities projektams, kuriuos Lietuva ar kitos šalys bei donorai norės padovanoti nuo Rusijos sukelto karo kenčiančiai šaliai. Savo žiniomis LAS jau pradėjo dalintis ir į iniciatyvas jungtis kviečia ir kitų šalių bei organizacijų atstovus Europos Komisijos globojamoje Naujojo Europos Bauhauzo laboratorijoje „Viešoji infrastruktūra Ukrainai / Public infrastructure for Ukraine“.

Konkursui  buvo pateikta 15 reikalavimus atitinkančių projektų. Juos vertino ekspertų komisija, kurią sudarė architektas iš Ukrainos Viktor Zotov, švedų architektas Carl Backstrand, architektė iš Suomijos Helena Sandman, Lietuvos architektai Viktorija Blažienė ir Rolandas Palekas ,  buvusi Ukrainos švietimo ministrė ir nevyriausybinės organizacijos „savED“ įkūrėja Ana Novosad ir programos „Co-Create Future of Ukraine“ vadovas Artūras Žarnovskis.

Helena Sandman tiki, kad yra labai svarbu remti vaikus ir jaunimą, kad šie galėtų tęsti kuo normalesnį gyvenimą net ir ypatingai sunkiais laikais.  

„Švietimas turi galią atstatyti ir įkvėpti viltį. Dėl to šis projektas yra nepaprastai svarbus. Rinkdama nugalėtoją ieškojau tvarių, novatoriškų ir lanksčių projektų, kurie ne tik tenkintų neatidėliotinus poreikius, bet ir ugdytų atsparumą, bendruomeniškumą ir šviesesnės Ukrainos vaikų ateities viziją“, –  teigė architektė. 

Visas konkurse dalyvavusias idėjas galima peržiūrėti internete, „Ateities mokyklos Ukrainai“ („Future School for Ukraine“) svetainėje.

Dalintis

Kitos naujienos

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.