Metų pradžioje užbaigtas didžiausiais šalies aviacijos istorijoje Vilniaus oro uosto aerodromo atnaujinimo projektas, kuriame net penkis projektus administravo Centrinė projektų valdymo agentūra (CPVA). Iš Europos Sąjungos struktūrinių ir investicijų fondų programos jiems skirta bendra suma siekia daugiau kaip 30 mln. eurų. Iš viso į rekonstrukciją investuoti 36 mln. eurų.
Rekonstrukcijos metu buvo atnaujinti ir įrengti nauji orlaivių riedėjimo takai, pakeistos ir išplatintos dangos riedėti didesnės kategorijos orlaiviams, įdiegti aplinką tausojantys sprendimai. Visos šios priemonės leido sutrumpinti orlaivių riedėjimo laiką, sumažinti oro ir triukšmo taršą, orlaivių degalų sąnaudas bei į aplinką išmetamų teršalų kiekį – Vilniaus oro uostas tapo draugiškesnis aplinkai ir žmogui.
Manevrai kėlė avarijų pavojų
Tarptautinis Vilniaus oro uostas yra didžiausias tarptautinis oro uostas šalyje. Jame kasmet didėja oro transporto paslaugų poreikis, auga keliaujančiųjų skaičius, daugėja skrydžių ir pervežamų kiekis.
Prieš rekonstrukciją 2019 metais Vilniaus oro uoste buvo 1 kilimo-tūpimo takas ir 5 riedėjimo takai. Tačiau esama riedėjimo takų infrastruktūra neužtikrino maksimalios orlaivių manevringumo saugos ir aplinkosaugos.
Orlaiviai turėdavo atlikti daug sudėtingų manevrų, kad nusileidę pasiektų stovėjimo vietą perone arba iš stovėjimo vietos perone pasiektų kilimo pradžios vietą. Esamas riedėjimo takų išdėstymas didino ir avarijų riziką.
Papildomos vietos didiesiems orlaiviams
Vienas didžiausių projektų – šiaurinio perono rekonstrukcija ir plėtra. Peronas padidintas 8 orlaivių stovėjimo aikštelėmis, įskaitant 5 papildomas stovėjimo vietas, pritaikytas didiesiems orlaiviams. Taip pat atnaujintos betoninės stovėjimo aikštelės, įrengtos naujos asfalto dangos. Rekonstrukcijos metu įrengtas energiją taupantis LED apšvietimas ir tvarus paviršinių nuotekų surinkimo sprendimas, įrengtos naujos orlaivių nuledinimo vietos, užtikrinančios saugų ir efektyvų orlaivių aptarnavimą žiemą.
Kita svarbi projekto dalis – orlaivių riedėjimo tako F rekonstrukcija, įskaitant jo platinimą ir ilginimą lygiagrečiai pagrindiniam kilimo-tūpimo takui. Atnaujinto riedėjimo tako ilgis dabar siekia 2500 metrų. Jame pagerintas paviršinių nuotekų surinkimas ir valymas, įrengti energiją taupantys LED žiburiai.
Įrengus alternatyvų riedėjimo taką, sumažėjo orlaiviams reikalingų atlikti sudėtingų manevrų skaičius, taip pat sutrumpėjo nutūpusių ar pakilimui riedančių orlaivių riedėjimo laikas, o nauja žiburių sistema padidino eismo saugumą ir įgalino taupyti elektros energiją.
Naujas takas ir apšvietimo sistema
Dar viena rekonstrukcijos projekto dalis – naujo riedėjimo tako Z statyba. Jis sujungė išplėstą naują šiaurinį peroną su kilimo-tūpimo tako slenksčiu ir riedėjimo taku F.
Taip pat buvo atlikti A riedėjimo tako griovimo darbai, rekonstruotas B riedėjimo takas (ilgis – 620 m), atliktas orlaivių riedėjimo takų E signalinių žiburių sistemos ir dangų remontas.
Iš viso riedėjimo takuose įdiegta apie tūkstantį naujų LED žiburių, kurie leis sutaupyti penktadalį suvartojamos elektros energijos. Akivaizdžią naudą pajus ir keleiviai, nes pokyčiai Vilniaus oro uosto aerodrome leis keliauti dar greičiau, patogiau ir saugiau.