„Aš vėl džiaugiuosi, būdamas mokytoju,“ – EditAI kūrėjams sako pedagogai, savo kasdieniniame darbe su mokiniais naudojantys šią dirbtinio intelekto technologija paremtą integruoto ugdymo turinio platformą. Ir tai yra pati saldžiausia pergalė šį produktą sukūrusiai bendrovės „EditAI“ komandai.
Nusitaikė į skaudžiausią problemą
Nors įmonė gyvuoja tik pusantrų metų, tačiau šio įrankio mokytojams idėja, pasak vieno iš įmonės įkūrėjų ir vadovo Kęstučio Jovaišo, brandinti pradėta dar prieš trejus metus, kai kartu su kolegomis dirbo įvairių švietimo projektų konsultantais ir turėjo progą aplankyti apie 400 valstybinių ir privačių mokyklų Lietuvoje bei užsienyje.
„Bendraudami su pedagogais, mokyklų vadovais, mokiniais, savivaldybių atstovais, labai aiškiai pamatėme, kokios pagalbos, pirmiausia, reikia mokytojams. Ar tai būtų kaimo mokyklėlė Lietuvoje, ar prestižinė mokykla Šveicarijoje – mokytojai susiduria su ta pačia laiko trūkumo problema“, – sako K.Jovaišas.
Jo teigimu, per pastaruosius 20 metų visuomenė mokytojams pasiūlė internetą, el.paštą, skaitmenines lentas, knygas PDF formatu, įvairios modernios įrangos, bet ne sprendimų, kurie realiai palengvintų mokytojo darbą ir spręstų skausmingiausias jų problemas.
Todėl, jo teigimu, mokytojai yra atsidūrę tarsi spąstuose: lūkesčiai jiems vis didėja, įdomiai, patraukliai, šiuolaikiškai mokyti jie nori ir patys, tačiau pasirengti kitokios kokybės pamokoms tiesiog nėra kada, o kartais – jau nėra ir noro, kai esi išvargintas krūvio ir lūkesčių.
Tuomet ir kilo mintis sukurti įrankį, kuris išspręstų mokytojų laiko trūkumo problemą ir duotų apčiuopiamą naudą visam švietimui ne tik Lietuvoje, bet ir užsienyje. Taip bendradarbiaujant su mokytojais, įsiklausant į jų atsiliepimus, gimė tylusis mokytojo asistentas EditAI, taupantis pamokoms pasiruošti skirtą laiką, leidžiantis individualizuoti pamokos turinį ir dalykinę temą pritaikyti prie skirtingų vaikų interesų, o mokymosi dalykus atskleisti per gyvenimiškus reiškinius.
Šį projektą, administruojamą Centrinės projektų valdymo agentūros (CPVA), įmonė sėkmingai įgyvendino, pasinaudojusi Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo plano „Naujos kartos Lietuva“ investicijomis.
Kaip veikia EditAI
EditAI platformos naršyklėje mokytojas gali parengti bet kurio dalyko, kurio mokosi 1-12 klasės mokiniai, pamokos projektą. Pasirinkęs vieną ar kitą dalyką bei temą, mokytojas naršyklėje randa visą dalykinėje programoje esančią informaciją apie tai. Bet, jei jis nori temą atskleisti kitaip, pasukti kitu kampu, gali tai padaryti, susiedamas su kitais mokslais ir temomis.
Mokytojas gali leisti projektą sukurti pačiai EditAI arba kurti jį pats, papildydamas nuorodomis su įdomia informacija iš interneto arba gali pasirinkti naršyklėje jau esančius straipsnius iš įvairiausių šaltinių šia tema. Tuomet EditAI visą šią informaciją sujungia į projektą viena ar kita tema.
Naršyklė suformuluoja projekto problemą ir užduotį mokiniams, kurią mokytojas gali koreguoti, pasirinkdamas sudėtingesnį, paprastesnį ar kūrybiškesnį variantą. Projektą galima papildyti video medžiaga, filmų rekomendacijomis, gauti patarimų, ką reikėtų šioje temoje akcentuoti vieno ar kito dalyko mokytojams.
Nurodoma ir kokios mokinių kompetencijos ugdomos vieno ar kito projekto metu. Kiekviename projekte, siekiant lavinti mokinių matematinį mąstymą, būna ir matematikos užduočių, klausimų viktorinai, dokumentikos iš LRT Mediatekos.
Visa tai gali būti koreguojama – EditAI parengia projekto juodraštį, o mokytojas jį gali koreguoti, pildyti ar kitaip redaguoti. Įdomu, kad portalas leidžia mokytojams kurti integruotas pamokas. K. Jovaišo teigimu, neseniai viena mokytoja į savo pamoką apie energijos vagis per EditAI įtraukė 140 mokyklų mokytojus ir 2 tūkst. mokinių. Jie per platformą sukūrė projektą ir per Teams susijungė į bendrą pamoką.
„EditAI mokytojui atveria neribotą įvairovę idėjų, temų, vaizdų bei informacijos ir leidžia su mokiniais kalbėtis įdomiai, patraukliai ir šiuolaikiškai, su sąlyga, jei mokytojas nori dalykinį turinį perteikti per gyvenimiškus pavyzdžius. Šį įrankį kūrėme taip, kaip norėtume patys mokytis, kaip norėtume, kad mokytųsi mūsų vaikai. Norime, kad jie iš pradžių pažintų pasaulį ir kartu su tuo pažinimu semtųsi dalykinių žinių“, – sako K. Jovaišas.
Lietuva gali eksportuoti švietimą
Jei mokytojas projektą įvertina pažymėdamas jį širdele, šis keliauja į tarptautinę biblioteką, kur projektais dalinasi visi EditAI naudojantys mokytojai Lietuvoje ir užsienyje.
Šiuo metu EditAI tinklu naudojasi 115 mokyklų Lietuvoje ir viena Lenkijoje. Iki metų pabaigos tikimąsi EditAI bendruomenę išplėsti iki 200-250 mokyklų. Sistemos galimybes jau testuoja mokyklos Didžiojoje Britanijoje, Olandijoje, Estijoje, Suomijoje, Šveicarijoje, bendraujama ir su Australijos, Argentinos atstovais. Be lietuvių kalbos EditAI šiuo metu veikia anglų, ispanų, prancūzų, italų, vokiečių, olandų, suomių, estų, latvių, slovėnų ir kitomis kalbomis.
„Turime ambiciją ir tikimės, kad Lietuva bus švietimą eksportuojanti šalis. Daug ženklų liudija, kad einame tikrai gera linkme. Jei mums pavyko sukurti produktą, kuris skatina vaikų norą mokytis, sudomina juos, tai būtų receptas ne tik Lietuvai, bet ir pasauliui, nes švietimas visur susiduria su labai panašiais iššūkiais“, – sėkme neabejoja K. Jovaišas.
Įrankis pavergė mokytojų širdis
EditAI kūrėjai Lietuvos mokytojus, kurie bandė ir naudoja šį įrankį, suteikė ir nuolat teikia grįžtamąjį ryšį, laiko šio produkto bendraautoriais. O kaip šį įrankį vertina patys mokytojai?
Lazdijų rajono Veisėjų Sigito Gedos gimnazijos informatikos mokytojas Juozas Černeckis sako, kad EditAI jam tapo nepakeičiamu pagalbininku kasdieniniame darbe, ypač planuojant tarpdalykines, integruotas veiklas.
„Pamokos būna turiningesnės, visapusiškesnės, mokytojas gali labiau koncentruotis į praktines veiklas su mokiniais. Platforma siūlo platų spektrą veiklų, kurias galima taikyti individualiai kiekvienam mokiniui, diferencijuojant užduotis. Ypač aktualios veiklos mokinių įtraukčiai užtikrinti, nes ši platforma gali kurti įvairaus sudėtingumo užduotis“, – sako jis.
Diana Kapica, Palangos „Baltijos“ pradinės mokyklos matematikos ir informatikos mokytoja, jau metus sėkmingai naudoja EditAI ir per šį laiką kartu su įvairių dalykų mokytojais įgyvendino 30 integruotų projektų.
„EditAI yra puiki priemonė kurti integruotą ugdymo turinį. Platforma leidžia tai atlikti lengvai, greitai ir efektyviai. EditAI atsižvelgia į įvairių mokomųjų dalykų sąveiką ir atlieka tai labai kūrybiškai. Naudotis šia platforma nesudėtinga, kyla daug naujų kūrybinių idėjų, kurių įgyvendinimui pasiruošti nereikia daug laiko“, – teigia ji.
Pasak Lijanos Šerpytienės, Šilutės Martyno Jankaus pagrindinės mokyklos pradinių klasių ir muzikos mokytojos metodininkės, su šia platforma pamokos tapo įdomesnės ir įvairesnės.
„Platforma pateikia sugeneruotą mokytojo pateiktą pamokos idėją, integruojant įvairius mokomuosius dalykus, kompetencijas, pateikia pamokos planą su užduotimis vaikams. Užduotis gali vykdyti įvairių gebėjimų mokiniai. Taip tobulinamas įtraukusis ugdymas. Įvairių gebėjimų mokiniai noriai atlieka užduotis, mokosi socialinių įgūdžių. Į veiklą įsijungia visa klasės bendruomenė: mokytojas, mokiniai, tėveliai. Pamokos vyksta įvairiose vietose: prekybos centre, muziejuje, virtuvėje, bibliotekoje, gaisrinėje“, – apie džiuginančius pokyčius pasakoja pradinukų mokytoja.
Virgilija Markevičienė, Ukmergės Užupio pagrindinės mokyklos informatikos mokytoja, taip pat negaili pagyrimų platformai: „Esu informatikos mokytoja, vadinasi turiu tik programą, kompetencijų sąrašą… Vadovėlį? Padorus ir atitinkantis vaikų amžių buvo išleistas 2008 metais. O dabar….kaip sakoma, fantazijos reikalas.
Todėl EditAI, pirmiausia, sužavėjo galimybe greitai ir efektyviai kurti integruotus ugdymo projektus bei pamokas. Juolab, kad galima lengvai integruoti įvairias temas, atitinkančias nacionalines bendrojo ugdymo programas.
Patinka, kad gali pasirinkti ugdymo lygį, integruojamus dalykus ir temas, taip pat nurodyti aktualias problemas ar reiškinius, kuriuos nori aptarti pamokose. Puiki galimybė keliems mokytojams koordinuoti projektus, aptarti, pakoreguoti eigoje. Džiugina ir refleksiniai klausimai bei galimybė naudoti interaktyvias nuorodas, labai šaunios viktorinos, kurias galima panaudoti mokinių žinių patikrai. Todėl labai džiugu, kad yra tokia platforma – sutaupanti laiko, pasiūlanti idėjų, kurias galima išrutulioti, ir suteikianti galimybę pasidomėtu kitų šalių mokytojų kuriamais projektais.“