Dar prieš dešimtmetį Jungtinės Tautos iškėlė ambicingus darnaus vystymosi tikslus, siekdamos mažinti nelygybę, užtikrinti kokybišką išsilavinimą, kovoti su klimato kaita ir kitais iššūkiais. Kaip prie šių tikslų gali prisidėti viešojo ir privataus sektorių partnerystės (VPSP) projektai? Atsakymų į šį klausimą buvo ieškoma Jungtinių Tautų Europos ekonomikos komisijos (UNECE) VPSP forume, vykusiame gegužės 14–16 d. Belgrade. Renginyje ypatingo dėmesio sulaukė pagal Lietuvos pavyzdį įgyvendinamas mokyklos atstatymo projektas Ukrainos Bučos mieste.
Lietuvai renginyje atstovavo Centrinės projektų valdymo agentūros (CPVA) Metodinės pagalbos kompetencijų centro (MPC) vadovė, UNECE VPSP darbo grupės biuro narė Jekaterina Šarmavičienė, kuri dalyvavo dviejose diskusijose.
Pirmojoje, skirtoje VPSP projektų finansiniam tvarumui, ji pabrėžė skaidrumo svarbą: ar visos projekto sąnaudos aiškiai matomos viso projekto laikotarpiu? Ar valstybė pajėgi jas padengti? Ar pakankamai gerai suprantame galimų rizikų finansines pasekmes? Ar mūsų apskaitos standartai yra aiškūs, nuoseklūs ir skaidrūs? Ar VPSP projektai tinkamai integruojami į vidutinės trukmės fiskalines strategijas? Ar jie atsispindi biudžeto dokumentuose, fiskalinės rizikos vertinimuose ir skolos tvarumo analizėse?
„Tik atvirai atsakę į šiuos klausimus galime užtikrinti, kad VPSP projektai iš tiesų prisidėtų prie ekonomikos augimo, socialinės gerovės ir darnaus vystymosi tikslų įgyvendinimo – o ne taptų paslėptais įsipareigojimais ar pernelyg didele našta valstybės biudžetui“, – sakė J. Šarmavičienė.
Antroji diskusija buvo skirta mažos apimties VPSP projektams, kurių poveikis – ypač švietimo, kultūros, sporto ir kitose srityse – labai reikšmingas vietos bendruomenėms. Lietuva čia išsiskiria: dauguma šalies VPSP projektų – mokyklos, sporto aikštynai, kultūros centrai, kt. Pasak J. Šarmavičienės, šių projektų sėkmė priklauso nuo nuolatinio gebėjimų stiprinimo, patirties dalijimosi tarp institucijų, standartizuotų dokumentų bei, esant poreikiui, nacionalinių kompetencijų centrų įtraukimo.
Šių metų forume ypatingas dėmesys skirtas Ukrainos Bučos miesto mokyklos projektui, kuris pelnė specialųjį UNECE apdovanojimą už pažangą prieinamumo, lygybės srityse ir galimybę replikuoti kitur.
Šio projekto šaknys – Lietuvoje. 2023 m. Kauno rajono mokyklų VPSP projektas buvo įvertintas tame pačiame forume ir tapo įkvėpimu Ukrainos iniciatyvai. Naujai statoma Bučos mokykla, skirta 880 vaikų, bus pirmoji A klasės energinio efektyvumo mokykla Ukrainoje, atitinkanti nulinės emisijos reikalavimus. Mokyklos viziją kūrė pati bendruomenė – vaikai, mokytojai, Lietuvos architektai, vietos valdžios atstovai ir tarptautiniai partneriai.
Ši mokykla išsiskiria ne tik savo tvarumu, bet ir daugiafunkcine slėptuve, kuri pritaikyta tiek saugumui, tiek ugdymui, bei ypatingu dėmesiu biologinei įvairovei mokymosi aplinkoje.
Lietuvos VPSP patirtis jau ne kartą buvo pristatyta tarptautiniuose forumuose. CPVA, kaip nacionalinis VPSP kompetencijų centras, padeda viešosioms institucijoms viso VPSP projekto įgyvendinimo metu – nuo privataus partnerio atrankos iki sutarčių pasirašymo ir priežiūros. Ekspertinę pagalbą CPVA teikė ir Kauno rajono savivaldybei, šiai įgyvendinant minėtą mokyklų Mastaičiuose, Kačerginėje ir Zapyškyje atnaujinimo projektą.